Paragrafen

Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing

Beleid

Het beleid voor weerstandsvermogen en risicobeheersing is wettelijk verankerd in het Besluit Begroten en Verantwoorden en in het eigen beleid van de provincie in de vorm van de financiële verordening en de beleidsnota weerstandsvermogen en risicobeheersing:

In de beleidsnota Weerstandsvermogen en risicobeheersing is vastgelegd dat het risicomanagement binnen de provincie dient te worden ontwikkeld tot een meer onderbouwde en integrale systematiek voor risicobeheersing, waarbij er een duidelijke relatie wordt gelegd tussen risico's, risicobeheersing en de benodigde risicobuffers. Dit alles om het beslag op beschikbare middelen meer in balans te brengen met voorziene risico's en de transparantie, wendbaarheid en flexibiliteit te vergroten.

Als een risico zich daadwerkelijk voordoet schrijft het huidige beleid voor dat de volgende volgorde van benadering wordt gevolgd:

  1. Eerst wordt gekeken naar de mogelijkheden om tot een niet financiële oplossing te komen, zoals bijstellen van scope/ambitie/tijdspad;
  2. Dan wordt geput uit de reserveringen voor (project)risico, onvoorzien en onzekerheidsreserves;
  3. Wanneer die niet toereikend zijn, zal naar dat deel van de betreffende programmareserves worden gekeken dat beleidsmatig betrekking heeft op het betreffende doel en waar geen juridisch afdwingbare verplichtingen tegenover staan;
  4. Als laatste kan via PS een voorstel worden gedaan op dekking uit de algemene reserve ingeval van risico's met incidentele effecten. Voor risico's met structurele effecten wordt via PS een voorstel gedaan voor structurele ruimte in de meerjarenbegroting binnen het desbetreffende begrotingsprogramma.

Deze benadering impliceert dat risico’s worden afgedekt op het niveau waarop dit risico kan worden beheerst. In praktijk betekent dit dat operationele projectrisico’s binnen het opdrachtbudget worden afgedekt dan wel een bufferreserve wordt opgenomen binnen een ambitie. In de paragraaf Weerstandsvermogen worden slechts die risico’s opgenomen die niet op een lager niveau worden afgedekt, oftewel de netto strategische risico’s.

Het huidige beleid ten aanzien van het weerstandsvermogen is behoedzaam: er wordt een weerstandsratio van >2 aangehouden voor de netto strategische risico’s. Dat wil zeggen dat voor iedere euro die de provincie als risico loopt, er tenminste twee euro als weerstandscapaciteit tegenover staan. De weerstandscapaciteit bestaat uit de beschikbare en beschikbaar te maken middelen om de financiële gevolgen van risico's op te kunnen vangen.

Wat wilden we bereiken in 2020?
In begrotingsjaar 2020 is ingezet op het verkrijgen van verdergaand inzicht in de reserveringssystematiek voor risico’s op alle niveaus in de organisatie als basis voor de actualisatie van de beleidsnota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing. Tevens is gestreefd naar het verder verbreden van het risicomanagement naar alle beleidsvelden en het verbeteren van de kwaliteit van risico-informatie ten behoeve van besluitvorming en verantwoording. Tot slot wilden we komen tot kaders voor risicobereidheid op strategisch en programmaniveau (ratio weerstandsvermogen) en risicogestuurde afwegingscriteria toegespitst op de inhoud van een beleidsprogramma dan wel voor specifieke opgaven of deelnemingen.

Wat hebben we bereikt in 2020?
De volgende resultaten zijn geboekt:

  • De beleidsnota Weerstandsvermogen en risicobeheersing is geactualiseerd en integraal opgenomen in de ‘Financiële Verordening 2021 provincie Zuid-Holland’. De belangrijkste wijziging is dat de incidentele weerstandscapaciteit nog slechts wordt bepaald door de algemene reserve. Dit gaat in vanaf boekjaar 2021. Vooruitlopend op deze wijziging wordt in de Begroting 2021 en de Jaarrekening 2020 het incidentele weerstandsvermogen op beide manieren bepaald.
  • Het risicoprofiel van de investeringsprojecten in de infrastructuur en de bufferreserves wordt geschetst. Om dit inzicht te verbeteren loopt een onderzoek naar de reserveringssystematiek voor de investeringsprojecten en is de systematiek voor de verbonden partijen in voorbereiding.
  • De 2e lijns risicocontrol op de ‘Grote projecten’ van de provincie is versterkt door advisering op de voortgangsrapportages en besluitvormingsdocumenten.
  • De ambitie en doelstelling voor de opdracht 'Doorontwikkeling risicomanagement' is ambtelijk herijkt en vastgesteld.
  • De adviseurs risicomanagement hebben zich verder ontwikkeld middels trainingen, onderlinge kennisdeling en coaching. Tevens is nadrukkelijk ingezet op samenwerking met de financiële projectbeheerser en planner, zodat integrale sturing op kosten, tijd, kwaliteit en risico’s plaats vindt.
Deze pagina is gebouwd op 09/28/2021 09:33:10 met de export van 09/27/2021 13:29:55