Ambitie | Jaarrekening 2019 | Originele Begroting 2020 | Mutaties | Bijgestelde Begroting 2020 | Jaarrekening 2020 | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | ||||||
2 Bereikbaar Zuid-Holland | 108.078 | 124.425 | 8.978 | 133.403 | 63.038 | 70.365 |
3 Schone energie voor iedereen | 5.324 | 0 | 0 | 0 | 9.190 | -9.190 |
5 Versterken natuur in Zuid-Holland | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 Gezond en veilig Zuid-Holland | 0 | 955 | 0 | 955 | 0 | 955 |
- Bedrijfsvoering - Financiën en organisatie | 12.243 | 15.158 | -7.431 | 7.727 | 3.454 | 4.273 |
- Overzicht Algemene middelen | 0 | 65.221 | -32.877 | 32.344 | 500 | 31.844 |
Subtotaal | 125.714 | 205.759 | -31.330 | 174.429 | 76.183 | 98.246 |
Inkomsten | ||||||
2 Bereikbaar Zuid-Holland | -8.361 | -23.138 | -11.462 | -34.600 | -10.412 | -24.188 |
5 Versterken natuur in Zuid-Holland | -674 | 0 | 0 | 0 | -174 | 174 |
7 Gezond en veilig Zuid-Holland | 0 | -956 | 0 | -956 | 0 | -956 |
- Overzicht Algemene middelen | -379 | 0 | 0 | 0 | -379 | 379 |
Subtotaal | -9.414 | -24.094 | -11.462 | -35.556 | -10.965 | -24.591 |
Totaal investeringskredieten | 116.300 | 181.665 | -42.792 | 138.873 | 65.218 | 73.655 |
Toelichtingen
Ambitie 2 Bereikbaar Zuid-Holland
Voor de aanleg van nieuwe en verbetering en vervanging van bestaande infrastructuur worden investeringskredieten beschikbaar gesteld. Dit zijn de totale verwachte uitgaven en inkomsten voor het project. De totale uitgaven en inkomsten worden in jaarschijven verdeeld conform de uitvoeringsplanning van het project. Dit zijn de onderhandenwerk (OHW) budgetten.
De verantwoording over het infrastructuurprogramma vindt plaats conform de regeling projecten van Provinciale Staten. In de eerste plaats gebeurt dit op programmaniveau via de jaarlijkse Voortgangsrapportage Infrastructuur. Hierin wordt per project de voortgang op de mijlpalenplanning (jaar gereed) en budget (krediet) weergegeven. Ten tweede gebeurt dit op projectniveau, waarbij ook kwaliteit en risico worden verantwoord. Alleen voor projecten boven de € 10 mln vindt rechtstreekse verantwoording plaats aan Provinciale Staten.
De afgesproken sturing en verantwoording over projecten is dus gekoppeld aan mijlpalen en niet aan de (financiële) realisatie in een (begrotings)jaar. De sturing is dus jaargrensoverschrijdend in tegenstelling tot de jaarlijkse verantwoording op concernniveau via deze jaarrekening. Een onderbesteding in een jaarschijf betekent dus niet direct dat een project vertraagd is of dat deze middelen niet meer nodig zijn voor de uitvoering van het project, maar eerder dat het kasritme van de uitgaven is veranderd.
In de afgelopen jaren zijn al meerdere verbeteringen gestart en doorgevoerd met betrekking tot sturing op de (financiële) programmering. Dit moet zorgen voor betere prognoses, het blijft echter een doorlopend aandachtspunt. Momenteel loopt een traject om op projectniveau op een eenduidige en eenvoudige manier potentiële risico’s ter vertalen naar prognoses en moment van activering. Dit moet zorgen voor minder afwijkingen op jaarbasis.
De verschillen tussen begroting en realisatie kunnen het gevolg zijn van:
- een 1e activering met restpunten in het proces-verbaal van opneming;
- na decharge: een verschil tussen het beschikbare projectbudget en de werkelijke uitgaven en inkomsten;
- een eerdere activering dan geraamd omdat een project eerder opgeleverd is;
- een latere activering dan geraamd omdat de oplevering van het project vertraging heeft opgelopen.
In het laatste geval betreft het soms een deelproject dat onderdeel is van een groter project en waarbij de planning van het overkoepelende project ongewijzigd blijft. De middelen voor nieuwbouwprojecten die later worden opgeleverd blijven binnen het PZI beschikbaar voor het project.
Leningen inkomsten (€ 0,2 mln v)
Voor het renoveren, vervangen en/of verduurzamen van veerponten is van een eerder verstrekte lening € 0,2 mln terug ontvangen (Revolverend verenfonds).
Projecten beheer en onderhoud, (vervanging inclusief functionele verbeteringen)
Uitgaven € 15,7 mln (v)
De werkzaamheden in de voorbereidingsfase van een aantal onderhoudsprojecten vragen meer tijd dan verwacht, waardoor de activering van de voorbereidingsfase (€ 2,2 mln v) niet is gerealiseerd. Het betreft de projecten Slimme Centrale Spoor Techniek, nieuwbouw van het steunpunt Coenecoop, Parallelstructuur N214, N216a (Peursumsebrug), N222a, N481a (Peilmolenbrug), recreatieve oevers ter hoogte van Leidschendam en Bodegraven (T2, T8), verbreding Delftse Schie en nautische voorzieningen Merwedekanaal.
Van een aantal onderhoudsprojecten in de uitvoeringsfase kon de aannemer het werk niet in 2020 opleveren en is de eerste activering van het project doorgeschoven. Het betreft de volgende projecten: N207b (€ 1 mln v), N222 Zwaansheulbrug (€ 4,7 mln v), nautische voorzieningen (€ 2,3 mln v).
Van de in 2020 opgeleverde projecten is niet het volledige krediet benut. Dit restant krediet (€ 3,6 mln v) is voor nazorgwerkzaamheden die nog na oplevering van het werk door de aannemer moeten worden uitgevoerd. Het betreft onder ander de afronding van de extra opdrachten van de N470 (€ 1,4 mln v) en diverse andere projecten (€ 2,2 mln v): N479/N480, oeververvanging traject 1, beweegbare kunstwerken traject 5.
Van een aantal andere projecten, welke vóór 2020 door de aannemer zijn opgeleverd, kon de decharge nog niet plaatsvinden omdat nog niet alle openstaande punten financieel zijn afgewikkeld. Het betreft de N211c (€ 1,3 mln v) en diverse kleine projecten (€ 1,1 mln v).
Het project Hoornbrug is in 2018 gestopt (zoals gemeld in het Kaderbesluit 2019). De aan de MRDH verstrekte subsidie is afgerekend, wat tot een ontvangst van € 3,3 mln heeft geleid, waarmee de betaalde subsidie is verlaagd. Hiervan heeft € 1,5 mln betrekking op nieuwbouw en € 1,8 mln op beheer- en onderhoudsmaatregelen.
Tot slot is de aanschaf van grond in activa met een economisch nut, geactiveerd in het jaar van aanschaf en niet in het jaar van oplevering van het betreffende actief. Het betreft de grond voor de nieuwe bedieningscentrale (€ 2 mln n) en het af te stoten vaarwegsteunpunt Alphen (€ 0,3 mln n).
Inkomsten € 0,3 mln (v)
Voor derden uitgevoerde werkzaamheden zijn duurder geworden. Deze kosten zijn doorbelast aan de opdrachtgever. Hierdoor zijn extra baten gerealiseerd.
Projecten nieuwbouw
De afwijkingen ten opzichte van de ramingen zijn als volgt over de paragrafen verdeeld:
(bedragen x € 1 mln) | Uitgaven (U) | Inkomsten (I = bijdragen derden) |
---|---|---|
Wegen | 13,5 (v) | 1,4 (n) |
OV | 3,4 (v) | 17,4 (n) |
Verkeersveiligheid | 15,2 (v) | 6,4 (n) |
Vaarwegen | 20,3 (v) | 0,7 (n) |
Fietspaden | 3,7 (v) | 0,2 (n) |
Totaal nieuwbouw | 56,1 (v) | 26,1 (n) |
De belangrijkste projecten: | |||
Wegen | |||
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: | |||
Beter benutten goederenvervoer N213 Centrale As Westland | U | 1,1 (n) | Het nieuwbouwdeel van dit project is in 2020 in gebruik genomen. In de prognose voor de daaraan gekoppelde activering was er voorzichtigheidshalve van uitgegaan dat afwikkeling van de laatste zaken met de aannemer nog tot in 2021 zou duren. Dit is echter voorspoedig verlopen, waardoor de activering in 2020 hoger is dan geraamd. Het extra geactiveerde bedrag verschuift daarmee budgetneutraal binnen het project van de resterende werkzaamheden (tot en met 2022) naar het tot en met 2020 al geactiveerde gedeelte. |
---|---|---|---|
N211 Wippolderlaan | U | 5,7 (v) | Binnen het project is minder geactiveerd ten laste van de voorbereidingsfase als gevolg van een herverdeling van uitgaven over de fases. Vanwege de diverse ontwikkelingen op dit project (participatie omgeving, afstemming met Rijksproject etc.) zijn parallel uitgaven gedaan voor voorbereiding en uitvoering terwijl het gehele project administratief nog in voorbereidingsfase zat. Dit is inmiddels gecorrigeerd. |
Ongelijkvloerse kruising N214/N216 | U | 0,1 (n) | De voorbereidingskosten zijn hoger uitgevallen dan eerder geraamd. |
KTA N219/A12 en N451/A12 (functionele verbeteringen doorstroming en verkeersveiligheid) | U | 0,1 (n) | De voorbereidingsfase is eerder geactiveerd dan gepland. Aanbesteding werkzaamheden en realisatie in 2021 en activering realisatie in 2022. |
Niet geactiveerd: | |||
Maatregelen bereikbaarheid Coolport (Programma Goederenvervoer) | U | 0,2 (v) | Aan het Havenbedrijf Rotterdam N.V. is verlenging verleend voor deze subsidie tot eind januari 2021. |
N209 Geluidscherm Bleiswijk | U | 0,1 (v) | |
Bijdrage N461 rotonde (functionele verbeteringen doorstroming en verkeersveiligheid) | U | 0,9 (v) | Het afgelopen jaar (2020) heeft vooral in het teken gestaan van voorbelasting. Door tegenvallers bij de voorbereidende kabel- en leiding werkzaamheden kon de voorbelasting pas eind van het jaar worden verwijderd. Asfalteren in de winterperiode is niet raadzaam en daarom is de aanleg uitgesteld tot april 2021. Oplevering wordt verwacht in juli 2021. |
N443 Bergamolaan (functionele verbeteringen doorstroming en verkeersveiligheid) | U | 0,3 (v) | |
N470 /A12 (kruispunt en busbaan) | U | 0,3 (v) | Deze werkzaamheden aan de N470 betreffen functionele verbeteringen die als onderdeel van het beheer- en onderhoudsprogramma N470 zijn uitgevoerd. |
N470 geleiderail met barrier (functionele verbeteringen doorstroming en verkeersveiligheid) | U | 1,4 (v) | Deze werkzaamheden aan de N470 betreffen functionele verbeteringen die als onderdeel van het beheer- en onderhoudsprogramma N470 zijn uitgevoerd. |
Rondweg Voorhout (incl. aansluiting N444 en N443) | U | 4,0 (v) | De aangevraagde subsidie betreft de jaren 2021-2023. De activering wordt in het nieuwe PZI doorgeschoven naar 2023. |
SBIR Oever (energietransitie infrastructuur) | U | 0,6 (v) | Project is uitgevoerd, de financiële afrekening volgt in 2021. |
Openbaar vervoer | |||
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: | |||
N498 B Haltepaar Schaapsweg GO-R'dam (onderdeel Ontwikkeling buscorridors: Goeree Overflakkee – Rotterdam) | U | 0,1 (n) | Project is afgerond en iets duurder uitgevallen dan verwacht. Ook de bijdrage van het waterschap is hoger uitgevallen. |
I | 0,2 (v) | ||
HOV Gouda-Schoonhoven (onderdeel HOV net Zuid-Holland Noord) | U | 0,1 (v) | De uitvoering van het project is iets voordeliger dan geraamd. Het verschil blijft beschikbaar voor het programma HOV-net Zuid-Holland Noord. |
Niet geactiveerd: | |||
Buscorridor Alphen-Schiphol: N207 Rijnswoude-Leimuiden (T4) (onderdeel Ontwikkeling buscorridors: Alphen aan den Rijn – Schiphol) | U | 0,5 (v) | Door de late ontvangst van de accountverklaring kon het dechargeproces niet meer in 2020 worden afgerond. |
I | 1,3 (n) | ||
Spoorcorridor Alphen-Gouda (onderdeel HOV net Zuid-Holland Noord) | U | 2,9 (v) | Op dit moment wordt nog overlegd met de accountant over de financiële verantwoording van het project. Daarna kan decharge worden verleend. Dat is nu voorzien in het 2e kwartaal 2021. |
I | 16,3 (n) | ||
Verkeersveiligheid | |||
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: | |||
N223 Rotonde Oostbuurtseweg-Noordlierweg (onderdeel Aanpassingen hoofdrijbaan N223 (Westland, Midden-Delfland)) | U | 0,2 (v) | Project is in 2019 al afgerond en voor de 1e keer geactiveerd, er rest nog € 0,2 mln restantbudget voor de financiële afronding. |
N223 Duurzaam Veilig fase 3 (onderdeel Aanpassingen hoofdrijbaan N223 (Westland, Midden-Delfland)) | U | 1,0 (n) | De voorbereidingskosten zijn hoger uitgevallen dan oorspronkelijk geraamd door een langere voorbereidingsfase met name door bestemmingsplanprocedure. |
Niet geactiveerd: | |||
N215 Melissant - Dirksland | U | 15,9 (v) | In verband met problemen met de aannemer zal het meerwerk opnieuw op de markt worden gezet. |
I | 6,4 (n) | ||
Vaarwegen | |||
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: | |||
Ophoging Hoornbrug | U | 1,5 (v) | Het project Hoornbrug is in 2018 gestopt (zoals gemeld in het Kaderbesluit 2019). De aan de MRDH verstrekte subsidie is afgerekend, wat tot een ontvangst van € 3,3 mln heeft geleid, waarmee de betaalde subsidie is verlaagd. Hiervan heeft € 1,5 mln betrekking op nieuwbouw en € 1,8 mln op beheer- en onderhoudsmaatregelen. |
Niet geactiveerd: | |||
Bochtafsnijding Delftse Schie | U | 14,1 (v) | De bochtafsnijding is nagenoeg gereed, behalve de natuurvriendelijke oevers in de bestaande Delftse Schie, die wordt overgedragen aan Rotterdam. |
I | 0,7 (n) | ||
Loswal Hoogewaard (Functionele verbeteringen vaarwegen) | U | 0,1 (v) | De afronding van de voorbereidingsfase is nog niet afgerond vanwege het geluidsonderzoek (bestemmingsplanprocedure) en loopt door in 2021. |
Opwaarderen centrale objectbediening (Dynamisch Verkeersmanagement (DVM)) | U | 4,5 (v) | Op het project worden nog opdrachten m.b.t. gestuurde boringen uitgevoerd waardoor de voorbereidingsfase nog niet is afgerond. |
Fietspaden | |||
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: | |||
F506.1 Middel Broekweg (SFR) | U | 0,2 (n) | Project is afgerond, financiële afrekening vindt plaats in 2021. |
Niet geactiveerd: | |||
F456.0-Ypenburg-Trekfietstracé | U | 1,3 (v) | De gemeente Den Haag heeft nog geen verzoek tot subsidievaststelling ingediend. |
F504 Delft Zuid - TU wijk Gelatinebrug | U | 0,8 (v) | Aan de gemeente Delft is uitstel verleend tot 1 maart 2021. |
F508.1 Mariahoeve-Schipholboog (SFR) | U | 0,2 (v) | Aan de MRDH is uitstel verleend tot medio 2023. |
F605 Fietspaden Nieuwe Driemanspolder | U | 0,5 (v) | Het Hoogheemraadschap van Rijnland heeft verlenging gekregen tot eind juni 2021. |
F606 Lage Rijndijk-Hoge Rijndijk | U | 0,2 (v) | Aan de gemeente Leiden is uitstel verleend tot mei 2021. |
F617 Fietspad Kerkweg | U | 0,1 (v) | Het Waterschap Rivierenland heeft verlenging gekregen tot eind juni 2021. |
F618 Fietspad Bazeldijk | U | 0,2 (v) | Het Waterschap Rivierenland heeft verlenging gekregen tot eind juni 2021. |
F700.00 Kwaliteitsslag Fietspaden | U | 0,1 (v) | De uitvoering van het werk kon niet in 2020 worden afgerond. |
S806 Uitbreiding fietsenstalling Gorinchem CS | U | 0,1 (v) | ProRail B.V. heeft verlenging gekregen tot 31 december 2023. |
S809 Uitbreiding fietsenstalling Leiden CS | U | 0,2 (v) | Aan de gemeente Leiden is uitstel verleend tot eind maart 2021. |
Ambitie 3 Schone energie voor iedereen
De realisatie heeft met name betrekking op investeringen van Energie welke zijn begroot onder Overzicht middelen. De uitgaven bestaan enerzijds uit de volstorting van aandelen Energiiq (€ 6,4 mln) en anderzijds het verstrekken van leningen aan het Warmtebedrijf (€ 2,2 mln).
Ambitie 7 Gezond en veilig Zuid-Holland
In 2020 is de verwerking van grond in de Meeslouwerplas afgerond. Een groot deel van de werkzaamheden, krekenplan, oeverherstel is gerealiseerd. Het streven is het project in 2021 af te ronden en op te leveren, waarna de geïnvesteerde bedragen worden geactiveerd.
Conform de afspraken met de BAM heeft zij het afgesproken bedrag van € 0,9 mln overgemaakt aan de provincie. Dit bedrag houdt verband met een nog openstaande schuld van de BAM aan PZH vanuit het project Herinrichting Meeslouwerplasvan € 0,9 mln. In 2016 is in een aanvulling op het contract met de BAM afgesproken dat zij werkzaamheden zouden verrichten in en om de Meeslouwerplas ter waarde van ook € 0,9 mln waardoor het investeringsproject op € 0 zou sluiten.
Bedrijfsvoering - Financiën en organisatie
Nieuwe meldkamer € 1,4 mln (v)
Het project Nieuwe meldkamer heeft vertraging opgelopen, waardoor de activering van deze investering ad € 1,4 mln verschuift naar 2021.
Hardware investeringen I&A € 0,3 mln (v)
Van het hardware investeringsbudget zal een aantal investeringsprojecten ad € 0,3 mln verschuiven naar 2021. De werkzaamheden aan het WiFi – 4G netwerk zijn als gevolg van corona vertraagd. Deze zullen merendeels in 2021 plaatsvinden. Daarnaast is de vervanging van alle interactieve schermen in de provinciale gebouwen eveneens als gevolg van corona uitgesteld naar 2021.
Portfolio-projecten I&A naar 2021 € 2,5 mln (v)
Eind 2020 heeft een aantal I&A-projecten, waaronder het Nieuw Inkoopsysteem (PINK) en het project Implementatie Integratieplatform, vertraging opgelopen. Hierdoor verschuift de activering van deze investeringsprojecten ad € 2,5 mln naar 2021.
Overzicht Algemene middelen
Lasten
In 2020 heeft het energie-innovatiefonds ENERGIIQ voor ruim € 5 mln geïnvesteerd in energie-innovaties, waar € 6 mln was begroot. Corona heeft een grote impact gehad op het opsporen van leads, waardoor enige vertraging is ontstaan ten opzichte van de planning.
Met betrekking tot het Warmteparticipatiefonds (WPF) speelt dat Provinciale Staten in december 2020 de voorlopige wens hebben uitgesproken de provinciale bijdrage te willen doen middels een subsidie en niet via een participatie van het WPF. Hierdoor heeft tot heden geen investering door WPF plaatsgevonden. Indien er wordt gekozen voor een subsidie, dan zal daarvoor het risicoreserve van WPF worden ingezet. Over de gevolgen voor het fonds WPF zal later worden gesproken.
Baten
In het kader van Ruimte voor Ruimte Groenzone Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland heeft er op de verstrekte leningen een aflossing ad € 0,37 mln plaatsgevonden.