28. | Opbrengstverliezen openbaar vervoer |
---|---|
Risico | Concessiehouders voor het openbaar vervoer in Zuid-Holland lijden (opbrengst)verliezen bij handhaving van hun dienstverleningsniveau. |
Oorzaken |
|
Gevolg(en) |
|
Achtergrond-informatie | Voor 2020 heeft het Rijk een zogenaamde beschikbaarheidsvergoeding geïntroduceerd. Hiermee vult het Rijk het kostenniveau in concessies aan van 93% tot 95% van het kostenniveau in 2019. Hiermee heeft dit risico zich in 2020 niet voorgedaan. Voor 2021 zijn tot juli afspraken gemaakt dat de beschikbaarheidsvergoeding in ieder geval tot dan wordt doorgezet. Hierbij bezuinigen vervoerders 5% tot 7% op hun kosten en mag er geen winst worden gemaakt. |
Maatregelen | Voor de periode na juli 2021 is nog onzekerheid. Hiervoor wordt een Transitieplan opgesteld, waarin gekeken wordt naar een totaalpakket aan maatregelen. De volgende aspecten worden hierin onder meer bekeken en afgewogen: efficiëntere bedrijfsvoering, vervoerssysteem, campagnes om meer reizigers te trekken, verhogen reizigersbijdragen, investeringen in infrastructuur en verhogen van exploitatiebijdrage. |
Status risico | Het meest waarschijnlijke scenario is dat de reizigersaantallen in 2021 nog niet op het niveau van voor de coronacrisis terugkomen. De compensatieregeling vanuit het Rijk voor de tweede helft van 2021 is nog niet duidelijk. |