Financiële kengetallen
Hieronder wordt ingegaan op de financiële positie van de provincie. Dit gebeurt aan de hand van een aantal financiële kengetallen, die tezamen een weerspiegeling vormen van hoe de provincie er de komende jaren in financiële zin voorstaat. Dit betreft de zogenaamde financiële kengetallen zoals die door het BBV worden voorgeschreven, aangevuld met informatie over het weerstandsvermogen.
Het BBV schrijft voor dat de kengetallen opgenomen en toegelicht moeten worden in de begroting en jaarrekening, maar geeft geen normen. Gemeenten en Rijk hebben wel afspraken gemaakt over zogenaamde signaleringswaarden, maar die gelden dus niet specifiek voor provincies.
Jaarrekening 2019 | Jaarrekening 2020 | Begroting 2020 | |
Netto schuldquote | -71,3% | -85,8% | -94,4% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | -70,1% | -84,3% | -93,8% |
Solvabiliteitsratio | 47,7% | 45,9% | 44,6% |
Grondexploitatie | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Structurele exploitatieruimte | 18,9% | 20,6% | 11,9% |
Belastingcapaciteit (tarief PZH t.o.v. gemiddelde) | 112,0% | 111,1% | 111,1% |
De netto schuldquote in 2020 kent een stijging van bijna 15 procentpunt ten opzichte van de Jaarrekening 2019. De toename is te verklaren door het aantrekken van € 110 mln aan nieuwe langlopende leningen. Door een onderuitputting op investeringen en exploitatie ligt de toename echter lager dan begroot. De toename aan schulden verklaart eveneens de daling van de solvabiliteit. Deze daling is minder groot dan begroot, doordat er minder onttrekkingen uit de reserves hebben plaatsgevonden. De structurele exploitatieruimte komt uit op 20,6% ten opzichte van de begrote 11,9% en 18,9% bij realisatie 2019. De belastingcapaciteit kent in 2020 een lichte daling ten opzichte van de belastingcapaciteit in 2019. Dit betekent dat het tarief voor motorrijtuigenbelasting binnen de provincie Zuid Holland is gedaald ten opzichte van het gemiddelde tarief voor motorrijtuigenbelasting bij alle provincies.