Om de beleidsdoelen voor de ambitie te halen, hebben we elk beleidsdoel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Beleidsprestatie 2-1-1 Efficiënt goederenvervoer
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
Integraal programma Transport en Logistiek voor wegen, spoor en water
De inventarisatie is in gang gezet maar vanwege de complexiteit (ruimtelijk, economisch, innovatief etc.) hebben we meer tijd nodig om het programma af te ronden.
Fijnmazige distributie (Trekschuit/Scheepshalte) langs de Schie in Delft
In 2020 is CityBarge opgericht, die het vervoer van goederen via grachten en kanalen in de stad organiseert. In juni 2020 heeft het college van GS het startsein gegeven voor de bouw van de eerste e-pusher (elektrische duwboot). Deze is inmiddels operationeel en heeft de laatste maanden van 2020 rondgevaren in de provincies Zuid-Holland en Utrecht.
Concept regionale bouwhubs aan het water
Binnen het programma Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe) werkt de provincie samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), het Rijk en de gemeenten Rotterdam en Den Haag aan bouwlogistiek en bouwhubs. In 2020 is een inventarisatie gemaakt van (1) de bouwmateriaalstromen in de regio (tot 2030) en (2) de meest gunstige locaties voor bouwhubs. Ook is een koppeling gelegd met het programma Goederenvervoer over Water waarbij met de partijen die nu de bouwstromen vervoeren, gewerkt is aan een ‘modal shift’ (verschuiving van vervoer van één transportmodaliteit naar een andere transportmodaliteit, in dit geval van weg naar het water). Dit heeft ervoor gezorgd dat concrete investeringsvoorstellen kunnen worden voorbereid.
Transport versproducten Haven-Greenport
In 2020 is gestart met het meenemen van containers voor de Greenports in de bestaande rondritten in de haven van Rotterdam (route Maasvlakte – Waal Eemhaven). De locatie bij de Stena Line in Hoek van Holland is afgevallen als overslagpunt voor containers tussen de Greenport Westland en de haven. De betrokken bedrijven en Rijkswaterstaat hebben een onderzoek gestart naar andere geschikte locaties in de buurt van Hoek van Holland.
Spoorverbinding Zuid-Holland-Berlijn (Coolport - versproducten)
De beoogde verbinding via het spoor voor versproducten naar Berlijn is nog niet operationeel. Het is nog niet gelukt, mede door de coronacrisis, om de bedrijven hier voldoende aan te verbinden. Wel is de voorbereiding gestart om het voorstel in te dienen voor de subsidieregeling ‘modal shift’ van het Rijk.
Goederentransport Gouwe (Beter Bereikbaar Gouwe)
Binnen het programma Beter Bereikbaar Gouwe is onderzoek gedaan naar het goederenvervoer over de Gouwe. In alle vijf maatregelenpakketten zijn scheepvaartmaatregelen voor de Gouwe opgenomen. Uit dit onderzoek blijkt dat de Gouwe als vaarweg voldoende toekomstbestendig is en niet hoeft te worden verbreed. Enkele knelpunten rond de bruggen en het nauw van Boskoop kunnen niet worden opgelost. Echter kunnen een aantal maatregelen voor verbetering zorgen. Deze maatregelen worden meegenomen in de besluitvorming over Beter Bereikbaar Gouwe.
Gebiedsuitwerking Westland (bereikbaarheid)
In 2020 startten we met de uitwerking van opgave bereikbaarheid binnen Westland. Het doel is om samen met betrokkenen en belanghebbenden tot het gewenste toekomstbeeld te komen en mogelijke maatregelen te inventariseren. Dit traject is nog niet afgerond. Den Haag Zuidwest is toegevoegd als onderdeel van het studiegebied.
MIRT-goederencorridors (waaronder de verkenning A15 Papendrecht - Gorinchem en vrachtwagenparkeerplaatsen)
De provincie is in 2020 trekker geweest van de acties Knooppunt Rotterdam, Zero Emission Shipping (ZES) en Vers logistiek en mede opdrachtgever voor de verkenning A15 Papendrecht - Gorinchem. Daarnaast is de provincie actief geweest in diverse werkgroepen waaronder de werkgroep Clean Energy Hubs.
De provincie is naast trekker ook leadpartner van het consortium SecureNL. Met 20% subsidie uit Brussel ontwikkelt het consortium vier extra veilige en beveiligde parkeerzones (truckparkings) voor zware vrachtwagens langs de top corridors in Zuid-Nederland. Binnen het project is ook aandacht voor digitalisering en het opzetten van een platform voor statische en dynamische data. Tot slot is de provincie betrokken geweest bij het haalbaarheidsonderzoek naar de buisleidingenbundel tussen Rotterdam, Chemelot (Geleen) en Noordrijn-Westfalen.
Samenwerking grensoverschrijdende netwerken/corridors en verduurzaming van goederentransport
In 2020 is een samenwerking gestart met Vlaanderen (CLINSH) en Noordrijn-Westfalen (RH2INE) om duurzaam en intelligent verkeer te bevorderen en de corridorontwikkeling als onderdeel van de gezamenlijke Werkagenda NL-NRW uit te breiden. Zie ook beleidsprestatie 2.3.1. Als we hierin stappen kunnen zetten, zou dit flink bijdragen aan de klimaatambities van de Greendeal van de EU. De beschikbare financiering voor zero-emissie transport in de binnenvaart is tot op heden nog zeer beperkt en versnipperd.
Beleidsprestatie 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
Uitbreiding monitoring gebruik fietspaden (in het kader van planvorming fietsroutes) en actualisatie uitvoeringsagenda ‘Fiets’.
We hebben de monitoring van het provinciaal hoofdfietsnetwerk uitgebreid met zo'n 80 tel-locaties. Ook is onze uitvoeringsagenda 'Fiets'geëvalueerd en geactualiseerd. Extra middelen zijn beschikbaar gesteld voor de aanleg van drie snelfietsroutes van Bodegraven naar Gouda, van Gorinchem naar Sliedrecht en van Krimpenerwaard naar Rotterdam.
Openbaar vervoer exploitatie
De provincie Zuid-Holland was in 2020 opdrachtgever voor diverse vormen van openbaar vervoer: het stad- en streekvervoer per bus, de contracten voor openbaar vervoer over het water (Waterbus), het collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) en twee regionale R-net treindiensten; Dordrecht-Geldermalsen (MerwedeLingelijn) en Gouda-Alphen aan den Rijn. Dit is exclusief het openbaar vervoer in de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag (MRDH).
Verminderen drukte in het openbaar vervoer
Door de coronacrisis werd er veel minder gereisd. Hierdoor was er geen sprake van drukte in het OV en hebben we dus geen onderzoek gedaan of geen maatregelen genomen om drukte in het openbaar vervoer te verminderen.
Aanbesteding contract van de Waterbus
Het contract van de Waterbus tussen Rotterdam en de Drechtsteden is in 2020 gegund aan een nieuwe vervoerder: Aqualiner en Swets ODV maritiem. De nieuwe vervoerder vergroot het aanbod, waardoor meer reizigers gebruik kunnen maken van deze veerdienst. Daarnaast wordt de vloot vernieuwd met volledig elektrische en diesel-elektrisch-hybride schepen. Het nieuwe contract gaat in 2022 in.
Concessie Zuid-Holland Noord (Beleidskader, Programma van Eisen en start aanbesteding)
Het beleidskader voor de aanbesteding van openbaar vervoer in de concessie Zuid-Holland Noord is in 2020 vastgesteld. Besluitvorming over het Programma van Eisen en de start van de daadwerkelijke aanbesteding zijn als gevolg van de coronacrisis en de gevolgen voor het openbaar vervoer voor onbepaalde tijd uitgesteld.
Ketenvoorzieningen, Haltevisie en sociale veiligheid/toegankelijkheid
Verschillende projecten rond de uitbreiding van ketenvoorzieningen (zoals deelfietssystemen, fietskluizen, Kiss&Ride- en Park&Ride-voorzieningen en deeltaxisystemen) in de concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem zijn in 2020 gestart en afgerond. Er is geïnvesteerd in het verbeteren van de sociale veiligheid in het OV en de toegankelijkheid van OV-haltes voor reizigers met een beperking. Ook hebben we gewerkt aan een haltevisie om de haltekwaliteit te verbeteren. Daarnaast is er gewerkt aan een visie op reizigersinformatie. Deze visies zijn vanwege de coronacrisis nog in bewerking.
Provinciale projecten in voorbereiding en uitvoering
In 2020 is ondanks de coronacrisis doorgewerkt aan de voorbereiding van provinciale projecten, zoals:
- De kruising N214/N216;
- De N211 Wippolderlaan;
- De N59 Energy Highway;
- Een nieuwe R-net verbinding tussen Rotterdam en Oud-Beijerland;
- De N223 Duurzaam Veilig (fase 3).
Ook is verder gewerkt aan de uitvoering van onder andere:
- De Rijnlandroute (o.a. Tjalmaweg, oplevering 2e tunnelbuis);
- Diverse projecten binnen het openbaar vervoer (oplevering fietstunnel Katwijk, het verbeteren van ongeveer 40 R-net en HOV-haltes in de concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem);
- De N215 Melissant Dirksland;
- In het project N213 Centrale As Westland zijn in 2020 de nieuwbouwonderdelen en verbeteringen opgeleverd en opengesteld;
- Voorbereiding en realisatie van (snel)fietsroutes en andere fietsprojecten. In 2020 zijn onder andere fietspaden in de Driemanspolder opgeleverd, net als het laatste deel van fietspad Zoetermeer – Pijnacker-Nootdorp, de derde fietsenstalling op station Delft, OV-kluizen bij station Bodegraven en is een fietstransportsysteem op een trap op de Algerabrug aangebracht. Er is gewerkt aan de snelfietsroute F15 IJsselmonde en het stationsgebied bij station Gouda (uitbreiding fietsenstalling i.c.m. verbeterd busstation (R-net halte) en metamorfose buitengebied).
Rijksinfrastructuurprojecten
In 2020 hebben we inhoudelijk bijgedragen aan verschillende rijksinfrastructuur-projecten zoals:
- De A24 Blankenburgverbinding;
- De A16 Rotterdam;
- De A4 Haaglanden;
- De A4 Burgerveen – N14;
- De A27 Houten – Hooipolder;
- De A15 Suurhoffbrug;
- De A29 Heinenoordtunnel;
- De A16 van Brienenoordbrug;
- Voor de A27 Houten – Hooipolder is het Tracébesluit onherroepelijk geworden;
- Voor de A4 Haaglanden – N14 is het Ontwerptracébesluit gepubliceerd, daarop hebben GS door middel van een zienswijze gereageerd.
Adaptieve Ontwikkelstrategie Metropolitaan OV en het Verstedelijkingsakkoord Zuidelijke Randstad
Om de verstedelijkingsopgave mogelijk te maken is er in 2020 is een onderzoek uitgevoerd voor een schaalsprong van het openbaar vervoer in de Zuidelijke Randstad voor de komende 20 jaar. Dit heeft geleid tot de propositie ‘Metropolitaan OV en Verstedelijking (MOVV)’ die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ingediend voor het Nationaal Groeifonds. In de propositie staat de ontwikkeling van de ‘Oude Lijn’ als ruggengraat van het OV in de Zuidelijke Randstad centraal. Ook moeten bestaande stations worden verbeterd (waaronder Leiden en Dordrecht) en nieuwe stations worden aangelegd om de stedelijke groei te versnellen. Betrouwbare en snellere metro- en tramverbindingen naar de stations zorgen ervoor dat (nieuwe) woningen en arbeidsplaatsen goed bereikbaar zijn.
Gebiedsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe) Rotterdam - Den Haag
De provincie is mede-opdrachtgever en deelnemer van het gebiedsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe) van Rijk en regio, met daarbij als fundament de Adaptieve Ontwikkelstrategie Metropolitaan OV Verstedelijking en het Verstedelijkingsakkoord Zuidelijke Randstad (2019). MoVe maakt onderdeel uit van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).
Tijdens het bestuurlijk overleg MIRT 2020 zijn afspraken gemaakt om in 2021 te starten met een MIRT verkenning naar de Oude Lijn en OV-Knooppunten en is besloten een MIRT verkenning te starten voor de CID-Binckhorst in Den Haag. In 2020 heeft de provincie met haar partners verder gewerkt aan de in 2019 gestarte MIRT verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam (inclusief de Algeracorridor). Daarnaast werken we binnen het programma aan nadere plannen voor bereikbaarheidsmaatregelen in onder andere Voorne Putten, het Westland, de verbinding Leiden – Zoetermeer en diverse kortetermijnmaatregelen.
Beleidsprestatie 2-1-3 Slimme systemen en netwerken
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
Nieuwe visie inzet Dynamisch Verkeersmanagement
In 2020 zijn de contouren van het nieuwe tactisch multidoelkader opgesteld en in het Provinciaal Verkeers- en Vervoersberaad vastgesteld. Vervolgens is gestart met het opstellen van het daadwerkelijke kader.
Smart Mobility in de praktijk (krachtenbundeling)
De organisatie van Smart Mobility is in 2020 opnieuw ingericht. Onder de noemer krachtenbundeling zijn de landelijke afspraken regionaal geborgd om financiën en arbeidscapaciteit gebundeld in te zetten in Zuid-Holland.
Opwaarderen verkeersregelinstallaties tot intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s)
Conform planning zijn de eerste iVRI’s uitgerold (40) en zijn op 13 (fiets)kruispunten regelingen ingericht om het fietscomfort te vergroten. Met deze slimme verkeerslichten kunnen wij als wegbeheerder meer invloed uitoefenen op de verkeersstromen, zodat de doorstroming op de wegen en de veiligheid voor fietsers verbetert.
Digitalisering, inwinning en ontsluiting mobiliteitsdata (nieuwe mobiliteitsdiensten)
In 2020 is gewerkt aan de organisatorische inrichting van de opgave. Het uitvoeringsprogramma en de financiële middelen zijn vastgesteld. Het regionale datateam is ingesteld om samen met de gemeenten de mobiliteitsdata op orde te krijgen.Slimme Mobiliteit | BEREIK! (bereiknu.nl)
Verkeers-, incident- en storingsmanagement met behulp van innovatieve technieken
Het nieuwe contract voor slimme camera's op provinciale wegen is in de markt gezet. Er is gestart met de aanbesteding voor het inwinnen van wegenverkeersgegevens en de aanbesteding van het centrale verkeersmanagementsysteem.
Pilot Connected Transport Corridors” in het Westland (greenport)
In totaal zijn er 31 iVRI's op de routes voor goederenvervoer in het Westland uitgerold. In totaal zijn nu 25 transporteurs met in totaal 75 vrachtwagens gekoppeld aan onze iVRI's. Onze kennis en ervaring hebben wij met andere wegbeheerders gedeeld.
Pilot autonoom rijdende shuttle op het terrein van ESA-ESTEC
De toegezegde subsidie is verleend en de pilot is gestart. Door de coronacrisis heeft de shuttle niet heel 2020 kunnen rijden. De pilot is daarom verlengd, waardoor de resultaten van de evaluatie later beschikbaar komen.
Afstemming verkeer weg en vaarweg (Blauwe Golf) en slimmere logistiek op het water (Smart Shipping)
In het kader van Blauwe golf zijn alle bruggen (provinciale en gemeentelijke wegen) op de ontsluitingswegen voorzien van sensoren en ontsloten naar het Nationaal Data Warehouse (NDW). De pilotfase is afgerond en het thema is structureel ondergebracht bij de Krachtenbundeling Smart Mobility.
In het kader van Smart Shipping heeft de provincie subsidie toegekend aan het RASS (Research Autonomous Shipping) van de Technische Universiteit Delft voor toegepast wetenschappelijk onderzoek naar autonome vaartuigen. Het onderzoek richt zich vooral op de techniek van autonome schepen. De relatie met de infrastructuur (bruggen, sluizen, vaarwegen) moet nog een plek krijgen.
Werkgeversaanpakken en Mobiliteits- en logistiek platform Haven Rotterdam
De subsidies voor werkgeversaanpakken Holland – Rijnland, Midden-Holland en Drechtsteden (woon-werkverkeer per fiets, ov of buiten de spits/telewerken) zijn verleend. De subsidie voor het logistiek platform Haven Rotterdam (bijvoorbeeld gezamenlijk woon-werkverkeer en gebundeld transport) is nog niet verleend in 2020.
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Beleidsprestatie 2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
Nota Onderhoud Kapitaalgoederen (NOK)
In juli 2020 hebben Provinciale Staten het Kaderbesluit bereikbaarheid 2021 inclusief de Nota Onderhoud Kapitaalgoederen (NOK) 2021-2024 met bijbehorende Nota Budgetbehoefte (NBB) en de normbedragen vastgesteld. De NOK beschrijft welke prestaties van de provinciale infrastructuur worden verwacht en de NBB wat de normbedragen zijn van de beheermaatregelen om deze prestaties te realiseren. In combinatie met het meerjarenonderhoudsprogramma kan worden berekend welk budget voor het beheer en onderhoud de komende jaren nodig is.
Certificering assetmanagementsysteem
In december 2020 heeft de Dienst Beheer Infrastructuur opnieuw het NEN-ISO 55001-certificaat gekregen voor het assetmanagementsysteem. De geldigheidsduur van het certificaat is met drie jaar verlengd. Hiermee tonen wij aan dat we onze assets (kapitaalgoederen, bedrijfsmiddelen) goed beheren en dat we een goed assetmanagementsysteem gebruiken.
Actualiseren meerjarenonderhoudsprogramma (MJOP)
Het meerjarenonderhoudsprogramma (MJOP) is als onderdeel van het PZI (Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur) bijgewerkt en met de geactualiseerde normbedragen doorgerekend. Via Melvin (MELden van Verstoringen in de Infrastructuur in Nederland) is het MJOP gedeeld met de andere (vaar)wegbeheerders, waaronder Bereik!.
Binnen netwerkanalyse onderzoeken functionele vervanging beweegbare kunstwerken
Binnen het programma Beter Bereikbaar Gouwe is gekeken of vervanging van de hefbrug Boskoop nodig is. Dit was een wens vanuit de omgeving. Na onderzoek blijkt dat vervanging onvoldoende bijdraagt aan de bereikbaarheidsopgave in dit gebied. Op dit moment is vervanging dus niet aan de orde. Daarnaast zijn we in 2020 gestart met de Versterkingsaanpak beweegbare kunstwerken. Hiermee wordt invulling gegeven aan de aanbevelingen uit het rapport van de Eenheid Audit en Advies (EAA), die het onderzoek deed na de problemen met de hefbrug Boskoop.
Werkwijze knelpunten provinciale infrastructuur
Bij de voorbereiding op het planmatig onderhoud is in 2020 op de te onderhouden trajecten onderzoek gedaan naar mogelijke functionele verbeteringen voor bereikbaarheid, doorstroming en verkeersveiligheid. De meest urgente en (financieel) haalbare maatregelen zijn opgenomen in de overprogrammering functionele verbeteringen wegen in het PZI. Deze maatregelen worden gelijktijdig met het planmatig onderhoud uitgevoerd. In 2020 is gestart met een verkenning om de programmering van functionele verbeteringen meer vanuit knelpunten in het netwerk op te stellen.
Planvorming voor een nieuwe bediencentrale ter vervanging van de bestaande bediencentrales
In 2020 is een stuk grond (perceel), binnen het plangebied Schieoevers-Noord in Delft, opgeleverd aan de provincie. Er zijn voorbereidingen getroffen om op dit perceel een Slimme Centrale te bouwen. Deze centrale vervangt dan de huidige bediencentrales De Waard en Leidschendam. Doel is de efficiency vergroten. De gemeente Delft en de provincie werken samen aan de transformatie van Schieoevers Noord. De planvoorbereiding is in 2020 vertraagd, om meer tijd te hebben voor het uitwerken van extra bouwafspraken met de gemeente Delft. Na de zomer 2020 zijn de voorbereidingen voor het maken van de Slimme Centrale weer opgestart.
Beleidsprestatie 2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
Oplevering N470 november 2020 - Weg van de Energietransitie
Door innovaties in en bij de weg , zoals asfalt dat de rolweerstand van autobanden verlaagt en het plaatsen van slimme verkeerslichten, is de vernieuwde N470 CO2-negatief geworden, waardoor veel energie wordt bespaard. Samen met het project "N211geeftenergie" heeft dit project ons veel kennis opgeleverd over het realiseren van duurzaamheidsthema’s in beheer en onderhoud. Deze kennis gebruiken we bij het verder ontwikkelen van ons dagelijks en planmatig onderhoud. In 2020 zijn we begonnen met het opzetten van een systeem waarmee we de effectiviteit van de energiebesparende maatregelen aan de N470 en N211 kunnen bestuderen en volgen.
Vaarweg van de energietransitie
In 2020 is de voorbereiding van het project ‘vaarweg van de energietransitie’ gestart. We doen binnen dit project onderzoek naar mogelijke alternatieven voor duurzamer materiaalgebruik bij het onderhoud van de oevervakken aan het Rijn-Schiekanaal, het Aarkanaal en de Oude Rijn. In 2020 is een ingenieursbureau gecontracteerd die met de provincie het project verder gaat uitwerken.
Afspraken met partners om in 2030 zoveel mogelijk klimaatneutraal en circulair te werken
Met onder andere het Rijk zijn we aan het kijken hoe we tot afspraken kunnen komen over de uitvoering van het Klimaatakkoord. Voor de thema’s klimaatneutraal en circulair zijn de ambities uitgewerkt in het (ontwerp) Omgevingsbeleid.
Afronding implementatie ecologisch bermbeheer
De nieuwe, aangepaste eisen voor ecologisch bermbeheer zijn afgelopen jaar doorgevoerd in bestaande onderhoudscontracten voor groen. In de contracten staan de werkinstructies voor onze aannemers en voor interne contractbegeleiding. Er zijn 21 bijenhotels geplaatst om de wilde bijen te ondersteunen.
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Beleidsprestatie 2-3-1 Duurzame mobiliteit
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
Waterstof en mobiliteit (Clean Energy Hubs)
In 2020 is de realisatie van Clean Energy Hubs opgenomen in het ontwerp Omgevingsbeleid. Er is gestart met de ontwikkeling van een strategie voor de transitie naar duurzame brandstoffen en andere energiedragers voor transport over weg en water.
Voor het Europese samenwerkingsverband Clean Inland Shipping (CLINSH) is in 2020 de monitoring van de emissie voortgezet, zijn de controlemetingen uitgevoerd en is gestart met de eindrapportage. Ook is de intentieverklaring RH2INE ondertekend met Noordrijn-Westfalen en veertien publieke en private partijen. Verder is een Europese (CEF) subsidie met Noordrijn-Westfalen en drie havens binnen gehaald om een eerste studie te doen over op welke wijze en onder welke randvoorwaarden (regelgeving, technisch, financieel) waterstof als brandstof voor binnenvaart gebruikt kan worden, zowel op het schip als op de kadeaanpassingen.
Tot slot hebben de provincies Zuid-Holland en Zeeland in samenwerking met gemeenten en netbeheerders de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW) opgesteld.
Aanbesteding twintig waterstofbussen en Waterbus
In 2020 zijn vier waterstofbussen in de concessie Hoeksche Waard Goeree-Overflakkee geïntroduceerd en heeft de aanbesteding plaatsgevonden om nog eens twintig waterstofbussen te laten rijden in 2021. Ook is een leverancier geselecteerd voor de bouw van een waterstofvulpunt. Waterstof als energiedrager voor streekbussen en binnenvaartschepen is onderdeel van de Provinciale Waterstofvisie die in 2020 is vastgesteld.
In 2020 is het nieuwe contract voor de Waterbus aanbesteed. Hierbij is de verduurzaming van de vloot meegenomen. De nieuwe vervoerder gaat vanaf 1 januari 2022 met een vernieuwde vloot van volledig elektrische en diesel-elektrisch-hybride schepen varen.
Regionale Mobiliteitsplannen (RMP) voor het behalen van de CO 2 -doelen voor mobiliteit
In 2020 is gestart met het opstellen van een Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) per verkeers- en vervoersregio om bij te dragen aan mobiliteitstransitiedoelen uit het Klimaatakkoord. De provincie Zuid-Holland stuurt, coördineert en helpt in het proces. In 2020 is maatwerk verricht om per regio ondersteuning te bieden en zijn diverse bijeenkomsten georganiseerd om kennisdeling tussen regio’s te bevorderen.
Rotterdam The Hague Airport
De verkenning naar een burgermeetnet geluid rond de luchthaven is in 2020 uitgevoerd. Hiervoor zijn fysieke en digitale sessies met bewoners georganiseerd. De resultaten van de verkenning zijn in het najaar gedeeld met PS (commissie Bereikbaarheid en Energie).
Beleidsprestatie 2-3-2 Veilige mobiliteit
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
Veilig inrichten van 60- en 80 km/uur wegen
In 2020 heeft de provincie projecten uitgevoerd of ondersteund om de verkeersveiligheid te bevorderen. Zo zijn bij het groot onderhoud op de N470 de bestaande bermconstructies veiliger gemaakt en rotondes aangepast. Ook is de voorbereiding voor de realisatie van de Rotonde N460-N461 Aardamseweg-Westkanaalweg (in verband met nieuw Integraal Kind Centrum) door de gemeente afgerond en is gestart met werkzaamheden om de N228 (waar relatief veel ongevallen gebeuren) veiliger in te richten.
Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zuid-Holland (ROV)
Het ROV Zuid-Holland heeft in 2020 verder invulling gegeven aan 'Maak een punt van nul' door landelijke campagnes als MONO, BOB en Fietsverlichting uit te rollen in de regio’s. Daarnaast is de regionale campagne BOB in de Sportkantine, vanwege de coronacrisis, op een aangepaste manier uitgevoerd en is de campagne Modder op de Weg in een aantal regio’s geïntroduceerd. Tijdens de Themaweek zijn campagneteams op vijftien locaties met passanten in gesprek gegaan over de vraag hoe zij een punt maken van nul verkeersslachtoffers.
De programma’s voor basisscholen (School op Seef) en middelbare scholieren (TotallyTraffic) zijn in 2020 vanwege de coronacrisis minder vaak ingezet dan anders.
Het landelijke Strategische Plan Verkeersveiligheid 2030 vertalen naar uitvoeringsprogramma's
In 2020 is een grote stap gemaakt in de vertaling van het landelijke Strategische Plan Verkeersveiligheid 2030. Allereerst is het provinciaal verkeersveiligheidsbeleid verder ontwikkeld. In nauwe samenwerking met de Zuid-Hollandse regio’s en in afstemming met de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) en maatschappelijke organisaties is een concept meerjarenplan ontwikkeld.
Programma Fietsveiligheid
In 2020 zijn gemeenten gestimuleerd het fietsveilige gedrag van oudere fietsers te verbeteren via “Doortrappen” bijeenkomsten. Door de coronacrisis zijn er slechts zes gemeentelijke bijeenkomsten geweest. Er zijn instructiefilmpjes gemaakt hoe ouderen veilig op de elektrische fiets kunnen rijden en 325 basisscholen hebben deelgenomen aan de Schoolbreng-week in september. In november is gestart met een fietsverlichtingsactie.
Samenwerking met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), politie en het openbaar ministerie voor de handhaving van verkeersveilig gedrag
In 2020 is de samenwerking met de MRDH, politie en het openbaar ministerie geïntensiveerd. De partijen voeren structureel overleg om de verkeersveiligheid integraal te verbeteren (infrastructuur, gedrag en handhaving).