Inleiding
Wat heeft dat gekost is opgebouwd in twee delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Overzicht baten en lasten
‘Wat heeft dat gekost’ is nu samengevat in één tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de afwijkingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: Het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves*
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
* In de uitwerking van de presentatie van de reserves binnen de lasten en baten is gebleken dat het op dit moment nog niet mogelijk is om deze automatisch uit te splitsen. Doordat het merendeel van de toevoegingen en onttrekkingen aan en vanuit de reserves plaatsvindt in relatie tot de lasten in de exploitatie, is de inzet van reserves binnen de lasten in onderstaande grafiek opgenomen. Er wordt aan gewerkt om deze informatiewens geautomatiseerd mogelijk te maken.
Overzicht baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Originele begroting 2020 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2020 | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | |||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 5.294 | -246 | 5.049 | 5.137 | -88 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 168.620 | 3.920 | 172.540 | 190.131 | -17.590 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 1.956 | -1.137 | 819 | 815 | 5 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 175.871 | 2.538 | 178.408 | 196.082 | -17.674 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | |||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 88.041 | 10.608 | 98.649 | 89.922 | 8.727 |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 105 | -27 | 77 | 162 | -84 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 88.146 | 10.581 | 98.727 | 90.084 | 8.643 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | |||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 16.495 | -11.973 | 4.523 | 3.996 | 527 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 8.462 | -4.416 | 4.046 | 2.884 | 1.162 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 24.957 | -16.388 | 8.569 | 6.881 | 1.689 |
Totaal Lasten | 288.974 | -3.270 | 285.704 | 293.047 | -7.343 |
Baten | |||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | |||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 320 | -102 | 219 | 483 | -265 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 4.020 | 417 | 4.437 | 29.593 | -25.156 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 4.340 | 316 | 4.656 | 30.076 | -25.420 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | |||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 7.636 | 456 | 8.092 | 7.345 | 748 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 7.636 | 456 | 8.092 | 7.345 | 748 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | |||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 180 | 1.682 | 1.862 | 751 | 1.112 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.250 | 0 | 1.250 | 1.036 | 214 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 1.430 | 1.682 | 3.112 | 1.787 | 1.325 |
Totaal Baten | 13.407 | 2.454 | 15.861 | 39.208 | -23.347 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 275.567 | -5.724 | 269.844 | 253.839 | 16.004 |
Toelichting afwijkingen
Toelichting lasten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Truckparking € 0,2 mln (n) |
---|
De provincie is lead-partner voor truckparking. Een niet geraamde bijdrage is deels doorbetaald aan de partners. Zie ook de toelichting bij de baten. |
Onderzoeken Bereikbaarheid € 0,1 mln (n) |
---|
Bij de najaarsnota is het onderzoeksbudget verkeer- en vervoerbeleid verhoogd om ook in het tweede halfjaar nog onderzoeken te kunnen (laten) uitvoeren, zoals een screening en diagnose van de provinciale weginfrastructuur door de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) en een onderzoek naar het LTI (lange termijn investeringsprogramma) in het kader van het bestuurlijk overleg MIRT. Door extra onderzoeken is de raming overschreden. |
Regionale gebiedsagenda’s Mobiliteit € 5,2 mln (v) |
---|
In de Regionale gebiedsagenda’s Mobiliteit (voorheen Bestedingsplan mobiliteit) zijn bijdragen opgenomen voor regionale infrastructuurprojecten op het gebied van doorstroming en verkeersveiligheid (duurzaam veilig). |
Exploitatie OV € 25,4 mln (n) |
---|
De overschrijding wordt vooral veroorzaakt door de toegekende en uitgekeerde aanvullende subsidiebeschikkingen inzake de beschikbaarheidsvergoeding OV-concessie 2020 van € 28,9 mln. De beschikking van het Rijk is ontvangen na de najaarsnota, zodat deze niet meer in de begroting kon worden verwerkt. |
DRIS (Dynamisch Reizigers InformatieSysteem) € 0,6 mln (v) |
---|
Er is minder schade geweest door vandalisme (mogelijk mede door corona) en diverse schadegevallen konden worden verhaald op de veroorzakers. |
Mobiliteitsprojecten en onderzoeken € 1,5 mln (v) |
---|
De geraamde bijdrage aan de gezamenlijke kortetermijnmaatregelen voor de Algeracorridor (€ 0,3 mln) is in 2020 niet voldaan. Het onderzoek naar de maatregelen is nog niet geheel afgerond en de subsidie voor de maatregel vraagbeïnvloeding is niet aangevraagd. |
HOV-Net Zuid-Holland Noord € 0,4 mln (v) |
---|
In januari 2013 is voor het HOV-Net een overeenkomst gesloten met onder andere de gemeente Leiden, aan wie een bijdrage van € 5 mln is toegezegd. De bijdrage is in een aantal jaren geïndexeerd tot € 5,4 mln en gereserveerd in de reserve HOV-Net. De bijdrage is in 2020 aangevraagd conform het oorspronkelijk overeengekomen bedrag. De indexering valt vrij ten gunste van het gesloten systeem Bereikbaarheid. |
Kapitaallasten € 0,1 mln (v) |
---|
De lasten voor afschrijving en renteomslag zijn iets lager dan geraamd. |
Apparaatslasten € 0,5 mln (v) |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Overige activiteiten € 0,1 mln (n) |
---|
Kleine afwijkingen op diverse activiteiten. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Vastgoedportefeuille € 1,1 mln (v) |
---|
In 2020 is voornamelijk een plan voorbereid en zijn onderzoeken uitgevoerd om de steunpunten en bediencentrales op het in de NOK-gebouwen vastgestelde onderhoudsniveau te krijgen. Uitvoering van de daadwerkelijke planmatige onderhoudswerkzaamheden zal plaatsvinden in 2021 en 2022. |
Beleidsvoorbereiding beheer € 1,4 mln (v) |
---|
In 2020 zijn initiatieven gestart voor advisering en monitoring van de ontwikkelopgaven Duurzame Infrastructuur, Dynamisch Verkeersmanagement, Cybersecurity Managementsysteem, Informatiemanagement en Assetmanagement. Deze werkzaamheden zijn doorgeschoven naar 2021. |
Instandhouding Dynamisch verkeersmanagement € 0,4 mln (v) |
---|
Door minder storingsonderhoud is de instandhouding van de DVM objecten in 2020 goedkoper dan verwacht. |
Overdracht N209 € 1,1 mln (v) |
---|
Binnen het RWS-project A16 Rotterdam zijn afspraken gemaakt met het Rijk voor de overdracht van de N209. In 2020 was een te hoog bedrag opgenomen voor deze overdracht, dit schuift door naar komende jaren. In 2020 heeft een gedeeltelijke overdracht plaatsgevonden (€ 0,8 mln). |
Instandhouding vaarwegen € 0,7 mln (v) |
---|
De aanbesteding van het vaarwegencontract is vertraagd. Hierdoor is een bedrag van € 0,4 mln aan transitiekosten voor de uitvoering van het contract niet besteed. Daarnaast zijn in 2019 genomen lasten van € 0,3 mln voor vaarwegbeheer in 2020 vrijgevallen. |
Instandhouding wegen € 0,7 mln (v) |
---|
De onderbesteding op instandhouding wegen betreft meevallende kosten voor gladheidsbestrijding en incidentbestrijding. |
N484 provinciale herindeling € 0,4 mln (n) |
---|
In verband met de provinciale herindeling is de N484 overgedragen aan de provincie Utrecht. De in eerdere jaren gemaakte voorbereidingskosten voor het planmatig onderhoud en de functionele verbeteringen aan deze weg zijn in 2020 ten laste van de exploitatie gebracht. |
N498 Schaapsweg € 1,4 mln (v) |
---|
De reconstructie van de kruising N498 Schaapsweg wordt conform de financiële verordening volledig geactiveerd. Hierdoor is de begrote bijdrage van exploitatiemiddelen beheer en onderhoud niet meer nodig. |
Planmatig onderhoud diverse projecten € 1,7 mln (v) |
---|
Binnen het planmatig onderhoud lopen van een aantal projecten de werkzaamheden door in 2021. Het betreft onder andere de afronding van de extra benodigde maatregelen van de Kruithuisweg N470 (€ 1 mln). De vertraging wordt veroorzaakt door langere voorbereidingstijd in verband met extra aanpassingen en een gewijzigde onderhoudsaanpak van het project door de aannemer. |
Apparaatslasten € 0,5 mln (v) |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Clean Inlands Shipping (CLINSH) € 0,5 mln (v) |
---|
Van de afgegeven subsidies is€ 0,2 mln komen te vervallen door gewijzigde activiteiten bij de partners. Daarnaast is voor € 0,3 mln aan activiteiten doorgeschoven naar 2021. |
Sociale veiligheid € 0,5 mln (v) |
---|
Voor sociale veiligheid is slechts 1 subsidieaanvraag ontvangen. |
Gedragsbeïnvloeding € 0,4 mln (v) |
---|
Het voordelig resultaat betreft het saldo van beschikte (€ 0,4 mln n), afgerekende (€ 0,6 mln v) en doorgeschoven subsidies (€ 0,2 mln v). |
ROV € 0,2 mln (v) |
---|
Een deel van het uitvoeringsprogramma van het ROV is niet gerealiseerd omdat door corona minder activiteiten konden worden georganiseerd. |
RH2INE € 0,2 mln (n) |
---|
Aan de partners is € 0,2 mln doorbetaald voor een studie naar de aanleg van waterstofvulpunten voor de binnenvaartsector op de corridor Rotterdam – Roergebied. |
Apparaatslasten € 0,2 mln (v) |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Overige activiteiten € 0,1 mln (v) |
---|
Kleine afwijkingen op diverse activiteiten. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Truckparking € 0,2 mln (v) |
---|
De ontvangsten voor truckparking zijn € 0,3 mln hoger dan geraamd. Hiervan is € 0,2 mln doorbetaald aan de partners, zie ook de toelichting bij de lasten. Het restant is toegevoegd aan OVP CLINSH (€ - 0,1 mln). |
Exploitatie OV € 29,1 mln (v) |
---|
Dit voordeel wordt nagenoeg volledig veroorzaakt door de ontvangst van een specifieke uitkering van het ministerie van IenW voor de beschikbaarheidsvergoeding ov-concessies. Deze was niet voorzien in de Begroting 2020. Zie ook de toelichting bij de lasten. |
Regionale gebiedsagenda’s Mobiliteit € 3,6 mln (n) |
---|
Door lager vastgestelde subsidies en doorgeschoven subsidiebeschikkingen is de verrekening met de rijksbijdrage lager dan geraamd. |
Onderzoeken Bereikbaarheid € 0,2 mln (n) |
---|
Van de verantwoorde lasten wordt een deel doorbelast naar de regionale partijen. Doordat de realisatie in 2020 lager is dan begroot, valt de doorbelasting ook lager uit. |
Overige activiteiten € 0,1 mln (n) |
---|
Kleine afwijkingen op diverse activiteiten. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Opdrachten derden € 0,7 mln (n) |
---|
De baten schuiven mee met de lasten. Het betreft onder andere de projecten in het Merwedekanaal. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Waterstofbussen € 0,8 mln (n) |
---|
In 2019 is de 1e tranche ontvangen van het ministerie van IenW voor het project JIVE2, waarin binnen de provincie 20 waterstofbussen worden ingezet. Deze 1e tranche is in 2019 tijdelijk in de reserve Mobiliteit gestort en wordt nu overgebracht naar de OVP Waterstofbussen. Het nadeel wordt gedekt door de bijdrage uit de reserve Mobiliteit. |
RH2INE € 0,2 mln (v) |
---|
De uitgevoerde activiteiten worden gedekt door een bijdrage OVP RH2INE Kickstart. |
Clean Inlands Shipping (CLINSH) € 0,5 mln (v) |
---|
Omdat er minder is besteed aan CLINSH-activiteiten, zijn ook de baten lager dan geraamd. Zie ook de toelichting bij de lasten. |
ROV € 0,2 mln (n) |
---|
Omdat er minder is besteed aan ROV-activiteiten, is ook de bijdrage lager dan geraamd. Zie ook de toelichting bij de lasten. |