Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Effect van de crisis op reisgedrag
Door de coronacrisis werd er in 2020 veel minder gereisd. Voor alle vervoermogelijkheden geldt dat het aantal reizen na invoering van de corona-maatregelen kromp en na de versoepeling van maatregelen weer herstelde. Bij alle modaliteiten zien we ook dat het gebruik gelijkmatiger over de dag is verspreid, waardoor de spitsdrukte is afgenomen. Mensen kiezen momenteel vaker voor individuele vervoermiddelen zoals de fiets en de auto dan voor collectieve vervoermiddelen zoals het openbaar vervoer. Het gebruik van deelmobiliteit als deelfietsen, scooters en -auto’s is toegenomen. Deze patronen gelden voor zowel Rijks-, provinciale als regionale infrastructuur.
Effect van de crisis op het openbaar vervoer
Door de coronacrisis werd er in 2020 veel minder gereisd. Dit is goed te zien in de reizigersaantallen in het openbaar vervoer. In de periode dat corona begon reisde maar 10% van de reizigers met het openbaar vervoer ten opzichte van het jaar ervoor. In september 2020 gebruikte ongeveer 50% van het normale aantal reizigers openbaar vervoer. Over heel 2020 is het aantal reizigers in het openbaar vervoer met 60% gedaald.
Om het openbaar vervoer draaiend te houden, gebruiken vervoerders een ‘beschikbaarheidsvergoeding’ van het Rijk. In 2020 is hierover een akkoord bereikt tussen vervoerders, het Rijk en de decentrale overheden. Dit akkoord gaat over financiële bijdragen van al deze partijen aan vervoerders om het openbaar vervoer (OV) in tijden van corona in stand te kunnen houden. Om deze beschikbaarheidsvergoeding aan vervoerders uit te kunnen keren zijn de concessies in Zuid-Holland aangepast.
Effect van de crisis op het autoverkeer
Het totale autoverkeer lag in de eerste drie kwartalen van 2020 17% lager dan in 2019. Door een gelijkmatiger gebruik over de dag, afgenomen spitsdrukte, is de reistijd positief beïnvloedt: In de eerste drie kwartalen is het reistijdverlies per auto afgenomen met 41%.
Voordat de huidige lockdown begon, bereikte het autoverkeer echter weer het niveau van voor de coronacrisis.
Effect van de crisis op infrastructurele projecten
De coronacrisis had in 2020 een klein effect op de voorbereiding en uitvoering van infrastructurele projecten. De (voorbereidende) werkzaamheden zijn doorgegaan met inachtneming van de (extra) corona-maatregelen om de veiligheid te waarborgen. Samenwerking en participatie met belanghebbenden heeft digitaal plaatsgevonden. Doordat er minder werd gereisd, was er minder overlast door werkzaamheden.
Programma Mobiliteit
Tot slot is het nieuwe programma Mobiliteit nog niet in 2020 vastgesteld. Dit programma is integraal onderdeel geworden van de actualisatie van de omgevingsvisie waardoor de planning is opgeschoven.
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
(Beleids-)keuzen die hieronder vallen:
- Goed functionerende provinciale infrastructuur;
- Toekomstbestendige infrastructuur;
Ondanks de coronacrisis hebben we ervoor kunnen zorgen dat het verkeer vlot en veilig kon doorrijden in Zuid-Holland. Het is onze wettelijke plicht om de provinciale wegen, vaarwegen, bruggen en sluizen in Zuid-Holland te beheren en te onderhouden. In het hoofdstuk Wat hebben we hiervoor gedaan, beleidsprestatie 2-2-1 en de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen leest u meer hierover. Goed functionerende en beschikbare infrastructuur is essentieel voor de bereikbaarheid (en economie) van de provincie Zuid-Holland. De kwaliteit van de infrastructuur, zowel technisch als functioneel, moet op orde zijn. Beheer en onderhoud heeft zo efficiënt en duurzaam mogelijk plaatsgevonden, met zo min mogelijk last voor de weggebruiker en de omgeving. Geplande projecten liepen geen of nauwelijks vertraging op.
Waar dit haalbaar, betaalbaar en voldoende betrouwbaar was, hebben wij succesvolle pilots met circulair bouwen en CO2 -neutraal beheer en onderhoud uitgebreid om de infrastructuur toekomstbestendig te maken. Zie voor meer informatie het hoofdstuk Wat hebben we hiervoor gedaan, beleidsprestatie 2-2-2. Ook hebben we gebruikgemaakt van innovatieve, digitale oplossingen voor het goed laten werken van de provinciale infrastructuur. Bij aanbestedingen hebben we onderzoek gedaan naar innovatieve ideeën en vernieuwende samenwerkingen.
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Ondanks de coronacrisis hebben wij ervoor kunnen zorgen dat de inrichting van onze infrastructuur veiliger is gemaakt. Dat was mogelijk door de uitvoering van provinciale projecten en mee te werken aan projecten van andere wegbeheerders. Ook hebben we via het ROV-ZH lesprogramma’s aangeboden over verkeersveilig gedrag voor verschillende weggebruikers. Daarnaast heeft de provincie gewerkt aan circulair bouwen en CO2 -neutrale projecten en busvervoer, zoals de waterstofbussen in de Hoeksche Waard en op Goeree Overflakkee.